lørdag den 15. februar 2014

Nyt på strikkepindene - Lene Holme Samsøe design


Aran-sweater (Lene Holme Samsøe design) strikket i Lima
garn fra Hjertegarn, farve 402. 

I øjeblikket har jeg denne skønne trøje på strikkepindene. Den er efter design af Lene Holme Samsøe - opskriften er at finde i bogen "Suveræn Strik", som jeg har fotograferet med i billedet. Jeg har været forelsket i trøjen siden jeg så bogen første gang - og det var egentlig for den ene opskrift at jeg købte bøgen, men efter at have kigget i bogen flere gange, er jeg også blevet lidt små-lun på en del af de andre opskrifter.

Jeg har valgt at strikke trøjen rundt, i stedet for (som opskriften siger) forstykke og ryg hver for sig. Strikkefastheden voldte mig lidt problemer da jeg gik i gang - eller dvs. jeg forstod ikke hvordan de mål trøjen er opgivet til at skulle ende ud i, kunne passe sammen med antal masker og de strikkefastheder der er opgivet for hhv. snonings- og sidemønstret. Til sidst fandt jeg ud af at det var nemmest at måle bredden af flet- og snoningsmønstret som jeg nu engang strikkede det (den bredde er jo konstant hele vejen op gennem trøjen) og så kun beregne min egentlige strikkefasthed på sidemønstret (og bruge denne til bestemmelse af hvor mange ind- og udtagninger jeg vil lave til talje og bryst).

Herrejakke (Lene Holme Samsøe design) strikket i
Cosmo garn fra Mayflower.

Jeg er ret vild med snonings og fletmønstre - og synes at Lene Holme Samsøe forstår at bruge dem rigtig fint i hendes designs. Tidligere har jeg strikket denne herrejakke/trøje - også designet af Lene. Jeg har, efter modtagerens ønske, lavet ærmerne noget smallere end hvad der var opgivet i opskriften.

Opskriften til denne jakke fandt jeg på familie journalens hjemmeside.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar